Tips oss: Send e-post til Send e-post hinnavis@gmail.com

Kultur og fritid

Print Tips en venn
Av Admin Hinnavis 03.12.2018 kl. 11:05

    Kunstnerprofil: Helene Egeland

    Helene Egeland (28) fra Hinna er utdannet Art Director og arbeider i dag som illustratør med base i Stavanger. 

     

    Helene Egeland har bakgrunn som kreatør og etablerte studioet og nettbutikken Strek –– i 2015. Herfra skapes illustrasjoner til både prints, samt redaksjonelle- og kommersielle oppdrag. I dag finner man illustrasjonene til Helene blant annet på nett, i interiørbutikker, i magasiner, aviser, bøker og på ulike produkter.

    Utdanning og arbeidserfaring

    §  Forus VGS, Tegning form og farge

    §  Somerset college of Art and Technology, 3D Design

    §  UIB, Kunsthistorie

    §  Westerdals School of Communication, Art Direction

    Etter noen år i ulike reklamebyrå i Oslo valgte Helene for 3 år siden å si opp stillingen som art director til fordel for illustrasjon. Helene forteller at det lenge hadde kriblet i fingrene og endelig føltes timingen, og ikke minst magefølelsen riktig. Nå har hun flyttet tilbake til Stavanger etter 8 år i Oslo.

    Strek –– Av Helene Egeland 

    Hva er Strek ––?

    - Strek er først og fremst navnet på studioet og nettbutikken min. Jeg forsøker å skape motiver som utforsker estetiske kontraster, den perfekte balansen mellom detaljer og enkelhet. Hvert motiv er håndtegnet med blyant i stort format før bildet blir scannet, trykket, signert og nummerert. Bildene kommer i et begrenset opplag på 200 eksemplarer. For meg er det viktig å se motiver, farge og komposisjon i sammenheng med de større linjene. Det oppstår noe eget når man utfordrer etablerte sjangere innen interiør, grafisk design og foto, setter de opp mot hverandre eller tar de ut av sine vante elementer. Samtidig som jeg jobber med et tradisjonelt verktøy som blyant, ønsker jeg å tilføre de klassiske teknikkene moderne tankegods og teknikker for å skape nye inntrykk. Møtet mellom det klassiske og det moderne skaper et egenartet uttrykk og jeg håper at dette er noe andre også synes er spennende. Kontrast og balanse er nok beskrivende for hva Strek –– handler om.

    Hvilke(n) teknikk bruker du?

    - Blyant på papir. En sjelden gang er det noe maling involvert også. Farge legger jeg på digitalt, ellers er jeg ganske så analog av meg.

    Hvor kom inspirasjonen til å tegne fra?

    - Jeg har tegnet så lenge jeg kan huske. Bestemor satt oppe med meg og øvde på å tegne hest da jeg gråt av å ikke få til proporsjonene. Nå har en nokså realistisk strek som jeg utfordrer ved å eksperimentere med bryting av flater og komposisjon. Arbeidet mitt henter impulser fra grafisk design, foto og interiør. Det viktigste for meg er at streken min gir et unikt, men aktuelt uttrykk.

    Kunstnerisk mangfold

    Hvilke(t) av dine illustrasjoner er du mest stolt av?

    - Man er sin egen største kritiker, men jeg liker uttrykket og streken i motivet «Write».

    Hva er det mest interessante oppdraget du har fått?

    -Noen ganger finnes det ikke foto fra viktige politiske og historiske hendelser. Derfor ble jeg på oppdrag fra Forsvaret og Redink bedt om å rekonstruere en terroraksjon som fant sted på et hotell i Afghanistan, hvor mange mennesker mistet livet og norske styrker var aktive i redningsarbeidet. Jeg ble briefet på å gjenskape situasjonen og hendelsesforløpet så presist som mulig etter loggføring og plantegninger av bygninger. Veldig spennende.

    - Et annet oppdrag som har skilt seg ut for meg, er da jeg fikk illustrere den visuelle profilen til musikkfestivalen Piknik i Parken forrige sommer. PiP holder til i Vigelandsparken og ble et utgangspunkt for festivalens identitet. Ved å portrettere artistene som byster hugget ut i granitt, knyttes programmet tettere med omgivelsene og blir en naturlig forlengelse av parken. Det var stas å se Oslo tapetsert med illustrasjonene!

    Har du en drøm eller målsetning innenfor yrket ditt?

    - Jeg føler meg veldig heldig som kan leve av illustrasjon. Målene mine endrer seg hele tiden. Først var det å få det til å gå rundt. Deretter var det å ha muligheten til å kun takke ja til oppdrag som jeg synes er inspirerende og givende. De siste månedene har jeg latt egne prosjekter og kunsttrykk bli den største delen av arbeidshverdagen min. I tillegg til nettbutikken min, har jeg i dag forhandlere i Stavanger, Oslo og Göteborg. Disse samarbeidene synes jeg er utrolig spennende og håper å nå ut til flere byer og land.

    Har du noen nye prosjekter?

    - Jeg illustrerer forsidene til en barnebok-serie hvor 2 bøker kom ut nå i høst. Bokserien heter «Jeg og familien min» av Anja Hitz. 3 bøker er fremdeles på tegnebordet.

    Hvor kan man få tak i bildene dine?

    Her i byen fås mange motiver hos Brødrene Pedersen-butikkene

    Nettbutikken:

    heleneegeland.no

    Instagram:

    @heleneegeland

     


     

    Næringsliv

    Publisert 12.05.2019 - 21:19
    DSC_58021.JPG

    Nytt apotek i Hinnakrossen

    Det er ikke til å unngå å legge merke til at det bygges og utvides under REMA-butikken i Hinnakrossen. Vi møtte Arild Nygård i Nygård Næringsutvikling.

    » Les hele saken

    Bydelsprofilen

    Publisert 12.05.2019 - 21:12
    Nr 2 - (f.v.) Morten, Kjetil og Anders Fevang. Foto Natalia Pipkina©2018.jpg

    Brenner for menns psykiske helse

    Kjetil Fevang (29) fra Hinna er en etablert bedriftseier og barberer. Sammen med brødrene sine startet og driver han i dag Brødrene Fevangs Barberstue i Stavanger, og jobber aktivt med å bedre menns psykiske helse.

    » Les hele saken

    Næringsliv

    Publisert 12.05.2019 - 20:53
    DSC_57851.JPG

    Valpehagen - et godt sted å være

    14. mai feirer Valpehagen på Forus ett år og vi gratulerer! Monika Hovland Berg realiserte drømmen sin etter 25 år i salgsbransjen.

    » Les hele saken

    Hagespalten

    Publisert 12.05.2019 - 20:58
    syring_stamme.jpg

    En duftende terrasse

    Kom innom og opplev både duft og vakker blomstring!

    » Les hele saken

    Nærmiljø

    Publisert 12.05.2019 - 20:48
    Nr 110.jpg

    Frue Gamlehjem - 100 år

    Fredag 26. april var det stor festivitas på Frue Gamlehjem på Hinna. Det var 100 år siden gamlehjemmet ble bygget og stuen var fylt til renden med gjester og god mat.

    » Les hele saken

    Næringsliv

    Publisert 18.02.2019 - 13:15
    Nr 14.jpg

    Gunhild startet blogg for egen terapi - og for å inspirere andre

    Gunhild Næss (30) kommer fra Lura i Sandnes. Her hadde hun en trygg og god oppvekst med mor, far og to yngre søsken. Da moren døde, for 5 år siden, flyttet familien til Gausel. Som 24-åring ble Gunhild selv ved en tilfeldighet diagnostisert med underlivskreft. Grunnet tilbakefall høsten 2017 er hun nå kreft-kroniker, og må leve med sykdommen resten av livet.

    » Les hele saken

    Nærmiljø

    Publisert 12.05.2019 - 20:34
    IMG_6423.JPG

    Bydelspolitiker: Kristin Bade Veire (V)

    Kristin Bade Veire (75) er genuint opptatt av at barn skal ha trygg skolevei. Hun jobber også for at Hinna bydel skal få sin egen svømmehall og hun er stolt over å dele ut Hinnaprisen.

    » Les hele saken

    Næringsliv

    Publisert 18.02.2019 - 13:08
    46388984_1325432210966057_7111500355002695680_n.jpg

    Cadell Design - unike møbler i Godesetdalen 10

    I 2015 bestemte Cathrine B. Andersen (49) seg for å forlate den trygge jobben for å satse på møbel- og interiørdrømmen med egen butikk. Sammen med datteren har hun nå drevet Cadell Design i snart fire år.

    » Les hele saken

    Kultur og fritid

    Publisert 12.05.2019 - 21:44
    Gausel logo square.jpg

    Det er på Gausel bydelshus det skjer!

    Hinna bydel er en veldig aktiv og flerkulturell bydel. Gausel bydelshus representerer en viktig møteplass på tvers av generasjoner hvor organisasjoner og privat næringsliv skaper et levende hus fullt med aktiviteter, feiringer, samlinger og mye mer.

    » Les hele saken

    Kultur og fritid

    Publisert 12.05.2019 - 21:26
    Nr 1 - Leder i Hinna Sanitetsforening (f.v.) Mia Hetland og Marianne Osland finner frem Maiblomstene.jpg

    Hinna Sanitetsforening ringer våren inn med Maiblomster

    På Idunhuset på Hinna samles ukentlig medlemmer fra Hinna Sanitetsforening for møter og aktiviteter. Tirsdag 9. april var det Kløvertur og strikkekafé som står på agendaen, i tillegg skal det forberedes til salg av Maiblomster.

    » Les hele saken

    Sport og natur

    Publisert 12.05.2019 - 21:58
    Nr 1 - (f.v.) Melina Samsonsen, Jakob Gjerde og Tiril Thorbjørnsen. Melina fikk 1. plass, Tiril 2. plass og Jakob 5. plass i NM.2.jpg

    Melina fra Jåttå ble norgesmester i bryting

    Melina Falkeid Samsonsen (12) fra Jåttå har blitt norgesmester i bryting for piker 15 år. I fjor ble hun landsmester for piker 12 år, og i år dro hun til Tromsø hvor hun tok medalje i norgesmesterskapet.

    » Les hele saken

    Sport og natur

    Publisert 12.05.2019 - 21:53
    Nr 1 - Hinna HU lag 21.JPG

    Hinna HU lag på avslutningsturnering i Hetlandshallen

    HINNAvis møter en glad og sporty gjeng fra Hinna HU-lag i Hetlandshallen. De feirer avslutningen på en god håndballsesong med glitter og stas.

    » Les hele saken

    Elevarbeid Hetland VGS

    Publisert 20.02.2018 - 19:52
    _MG_5020.JPG

    Drømmer om å brygge øl på fulltid

    I januar gikk høringsfristen ut for et forslag som vil redusere alkoholavgiften på øl produsert hos mindre bryggerier. Det kan få stor betydning for Jåttå Gårdsbryggeri.

    » Les hele saken

    Elevarbeid Hetland VGS

    Publisert 20.02.2018 - 19:45
    Bilde elevråd - Justyna 3MFB.jpg

    På Jåtten er refleksvest kult

    På Jåtten skole er ikke elevene flaue over å gå med refleks i den mørke årstiden. For å motivere elevene til å gå med refleks arrangerer FAU og elevrådet reflekskonkurranse.

    » Les hele saken

    Elevarbeid Hetland VGS

    Publisert 20.02.2018 - 17:37
    Kampsport2.jpg

    Kampsporthuset under nytt tak

    Det ble en annerledes sesongstart for Kampsporthusets medlemmer etter nyttårsbrannen på Boganes. 8. januar flyttet de inn i nye lokaler i Hinnatrekanten.

    » Les hele saken

    Elevarbeid Hetland VGS

    Publisert 20.02.2018 - 17:33

    Full fart i Jåttåhallen

    Det er fredagskveld og ungdommer heier og jubler i Jåttåhallen. Det lukter svette, støynivået er høyt og en gjeng med jenter løper rundt og roper tikken.

    » Les hele saken

    Elevarbeid Hetland VGS

    Publisert 20.02.2018 - 17:25

    Skoleutbygging lagt på is

    Etter at prognosene for elevtallsøkningen ble endret i 2016, har politikerne kommet fram til at Jåtten skole ikke blir utvidet før tidligst 2022.

    » Les hele saken