Tips oss: Send e-post til Send e-post hinnavis@gmail.com

Kultur og fritid

Print Tips en venn
Av Admin Hinnavis 03.12.2018 kl. 11:05

    Kunstnerprofil: Helene Egeland

    Helene Egeland (28) fra Hinna er utdannet Art Director og arbeider i dag som illustratør med base i Stavanger. 

     

    Helene Egeland har bakgrunn som kreatør og etablerte studioet og nettbutikken Strek –– i 2015. Herfra skapes illustrasjoner til både prints, samt redaksjonelle- og kommersielle oppdrag. I dag finner man illustrasjonene til Helene blant annet på nett, i interiørbutikker, i magasiner, aviser, bøker og på ulike produkter.

    Utdanning og arbeidserfaring

    §  Forus VGS, Tegning form og farge

    §  Somerset college of Art and Technology, 3D Design

    §  UIB, Kunsthistorie

    §  Westerdals School of Communication, Art Direction

    Etter noen år i ulike reklamebyrå i Oslo valgte Helene for 3 år siden å si opp stillingen som art director til fordel for illustrasjon. Helene forteller at det lenge hadde kriblet i fingrene og endelig føltes timingen, og ikke minst magefølelsen riktig. Nå har hun flyttet tilbake til Stavanger etter 8 år i Oslo.

    Strek –– Av Helene Egeland 

    Hva er Strek ––?

    - Strek er først og fremst navnet på studioet og nettbutikken min. Jeg forsøker å skape motiver som utforsker estetiske kontraster, den perfekte balansen mellom detaljer og enkelhet. Hvert motiv er håndtegnet med blyant i stort format før bildet blir scannet, trykket, signert og nummerert. Bildene kommer i et begrenset opplag på 200 eksemplarer. For meg er det viktig å se motiver, farge og komposisjon i sammenheng med de større linjene. Det oppstår noe eget når man utfordrer etablerte sjangere innen interiør, grafisk design og foto, setter de opp mot hverandre eller tar de ut av sine vante elementer. Samtidig som jeg jobber med et tradisjonelt verktøy som blyant, ønsker jeg å tilføre de klassiske teknikkene moderne tankegods og teknikker for å skape nye inntrykk. Møtet mellom det klassiske og det moderne skaper et egenartet uttrykk og jeg håper at dette er noe andre også synes er spennende. Kontrast og balanse er nok beskrivende for hva Strek –– handler om.

    Hvilke(n) teknikk bruker du?

    - Blyant på papir. En sjelden gang er det noe maling involvert også. Farge legger jeg på digitalt, ellers er jeg ganske så analog av meg.

    Hvor kom inspirasjonen til å tegne fra?

    - Jeg har tegnet så lenge jeg kan huske. Bestemor satt oppe med meg og øvde på å tegne hest da jeg gråt av å ikke få til proporsjonene. Nå har en nokså realistisk strek som jeg utfordrer ved å eksperimentere med bryting av flater og komposisjon. Arbeidet mitt henter impulser fra grafisk design, foto og interiør. Det viktigste for meg er at streken min gir et unikt, men aktuelt uttrykk.

    Kunstnerisk mangfold

    Hvilke(t) av dine illustrasjoner er du mest stolt av?

    - Man er sin egen største kritiker, men jeg liker uttrykket og streken i motivet «Write».

    Hva er det mest interessante oppdraget du har fått?

    -Noen ganger finnes det ikke foto fra viktige politiske og historiske hendelser. Derfor ble jeg på oppdrag fra Forsvaret og Redink bedt om å rekonstruere en terroraksjon som fant sted på et hotell i Afghanistan, hvor mange mennesker mistet livet og norske styrker var aktive i redningsarbeidet. Jeg ble briefet på å gjenskape situasjonen og hendelsesforløpet så presist som mulig etter loggføring og plantegninger av bygninger. Veldig spennende.

    - Et annet oppdrag som har skilt seg ut for meg, er da jeg fikk illustrere den visuelle profilen til musikkfestivalen Piknik i Parken forrige sommer. PiP holder til i Vigelandsparken og ble et utgangspunkt for festivalens identitet. Ved å portrettere artistene som byster hugget ut i granitt, knyttes programmet tettere med omgivelsene og blir en naturlig forlengelse av parken. Det var stas å se Oslo tapetsert med illustrasjonene!

    Har du en drøm eller målsetning innenfor yrket ditt?

    - Jeg føler meg veldig heldig som kan leve av illustrasjon. Målene mine endrer seg hele tiden. Først var det å få det til å gå rundt. Deretter var det å ha muligheten til å kun takke ja til oppdrag som jeg synes er inspirerende og givende. De siste månedene har jeg latt egne prosjekter og kunsttrykk bli den største delen av arbeidshverdagen min. I tillegg til nettbutikken min, har jeg i dag forhandlere i Stavanger, Oslo og Göteborg. Disse samarbeidene synes jeg er utrolig spennende og håper å nå ut til flere byer og land.

    Har du noen nye prosjekter?

    - Jeg illustrerer forsidene til en barnebok-serie hvor 2 bøker kom ut nå i høst. Bokserien heter «Jeg og familien min» av Anja Hitz. 3 bøker er fremdeles på tegnebordet.

    Hvor kan man få tak i bildene dine?

    Her i byen fås mange motiver hos Brødrene Pedersen-butikkene

    Nettbutikken:

    heleneegeland.no

    Instagram:

    @heleneegeland

     


     

    Næringsliv

    Publisert 05.12.2018 - 11:44
    Nr 3 - Malgruppen er bade inter nasjonale og norske turister.JPG

    Kameratgjeng fra Hinna bak ny turist-trend

    I mai 2018 startet tre kamerater fra Hinna selskapet Cabin Campers sammen med en campervan-entusiast og handyman fra Hillevåg. 

    » Les hele saken

    Bydelsprofilen

    Publisert 03.12.2018 - 10:34
    DSC_0898.JPG

    Bydelsprofil: Berit Hinna Sørås - Sterkt engasjement for barn og unge

    ”Berit på Sporen” er et begrep som de eldste på Hinna kjenner godt. Berit Hinna Sørås har bodd på Hinna hele sitt liv – eller på Sporen, som familiegården het. 

    » Les hele saken

    Næringsliv

    Publisert 03.12.2018 - 10:48
    SUS-modell når det står ferdig i 2023.png

    SUS2023: Nytt sykehus - arbeidet i full gang

    Tidlig i høst startet arbeidet med veier og infrastruktur til det nye sykehuset. Første byggetrinn skal være innflytningsklart i løpet av 2023. For et par uker siden ble det nye sykehuset kåret til verdens beste digitale byggeprosjekt.

     

    » Les hele saken

    Hagespalten

    Publisert 03.12.2018 - 10:56
    IMG_3714 2.jpg

    Hagespalten: Jul i hagesenteret

    Julen nærmer seg, og julens blomster har ankommet hagesenteret. Lurer du litt på hvordan de vanligste juleblomstene skal stelles for å få dem til å vare julen igjennom? 

    » Les hele saken

    Næringsliv

    Publisert 03.12.2018 - 10:39
    Nr 3 - Hinna gjengen (f.v.) Elisabeth, Oscar, Anita og Larisa (Jeanette var ikke tilstede da bilde ble tatt).jpg

    Snart 60 år med hårklipp i Hinnasvingen

    Amdal frisør het tidligere Amdalsalongen, og er «frisøren i svingen» på Hinna. Salongen ble startet i Hillevåg i 1943 av Solveig Amdal. Familien og salongen flyttet til Hinnasvingen i 1959. 

    » Les hele saken

    Næringsliv

    Publisert 03.09.2018 - 23:24
    Bilde 319.jpg

    Byggmester BOB tar tak og samfunnsansvar

    -Det begynner å haste for dere som tar tenkt å bytte tak i høst. Vi kommer på gratis befaring og gir deg det råd du trenger for å bestemme deg, sier daglig leder Bernt Morten Birkedal.

    » Les hele saken

    Nærmiljø

    Publisert 05.12.2018 - 12:14
    DSC_0919.JPG

    Ei spanande og modig kvinne som vart fylkesmann

    Magnhild Meltveit Kleppa har brøyta seg rydning som kvinne i lokalpolitikken på Hjelmeland og har vore pendlar til Oslo i 20 år. Nå dreg ho snart inn årane. Og kva då – ittepå?

    » Les hele saken

    Nærmiljø

    Publisert 03.12.2018 - 11:36
    Nr 2 - Lokal koordinator for årets dugnad Vibeke Lavik Bjaanes sammen med sønnen og kollegaer i Deloitte..jpg

    TV-aksjonen i Hinna bydel

    Det var god stemning blant årets bøssebærere til tross for store nedbørsmengder. Dugnaden i år gikk til Kirkens Bymisjon sitt arbeid med å forebygge ensomhet og hjelpe de som blir stående utenfor i samfunnet. Rogaland fylke kom på imponerende andre plass i landet med 25 millioner av totalt 244 millioner på landsbasis.

     

    » Les hele saken

    Kultur og fritid

    Publisert 05.12.2018 - 11:52
    5- Kulturlab har vært en fest for hele bydelen med mange aktiviteter..jpg

    Det er på Gausel bydelshus det skjer!

    Høsten har blitt en travel periode på Hinna bydelshus, med mange organisasjoner og lag som har valgt oss som møteplass og arena. Dessuten har manage private aktører leid lokalene til familiearrangementer. 

    » Les hele saken

    Kultur og fritid

    Publisert 03.12.2018 - 11:05
    Nr 1 -uten tekst.jpg

    Kunstnerprofil: Helene Egeland

    Helene Egeland (28) fra Hinna er utdannet Art Director og arbeider i dag som illustratør med base i Stavanger. 

    » Les hele saken

    Sport og natur

    Publisert 05.12.2018 - 12:27

    Hinna Miniputturnering – OBOS Cup

    Helgen 20-21. oktober deltok over 492 fotballag og 3300 fotballspillere i en alder fra 6-12 år på Hinna Miniputturneringen på Hinna Stadion. Turneringen er en del av OBOS cupen, som er en av landets største barnefotballturneringer.

    » Les hele saken

    Sport og natur

    Publisert 05.12.2018 - 12:21
    Nr 13.jpg

    Hinnaløpet 2018

    Sola skinte og gradestokken viste kun 5 grader under Hinnaløpet i år, lørdag 27. oktober. I etterkant av løpet var det servering på Hinnahuset med blant annet loddtrekning og utdeling av to ansiennitetsutmerkelser for 30 og 25 års deltakelse.

     

    » Les hele saken

    Elevarbeid Hetland VGS

    Publisert 20.02.2018 - 19:52
    _MG_5020.JPG

    Drømmer om å brygge øl på fulltid

    I januar gikk høringsfristen ut for et forslag som vil redusere alkoholavgiften på øl produsert hos mindre bryggerier. Det kan få stor betydning for Jåttå Gårdsbryggeri.

    » Les hele saken

    Elevarbeid Hetland VGS

    Publisert 20.02.2018 - 19:45
    Bilde elevråd - Justyna 3MFB.jpg

    På Jåtten er refleksvest kult

    På Jåtten skole er ikke elevene flaue over å gå med refleks i den mørke årstiden. For å motivere elevene til å gå med refleks arrangerer FAU og elevrådet reflekskonkurranse.

    » Les hele saken

    Elevarbeid Hetland VGS

    Publisert 20.02.2018 - 17:37
    Kampsport2.jpg

    Kampsporthuset under nytt tak

    Det ble en annerledes sesongstart for Kampsporthusets medlemmer etter nyttårsbrannen på Boganes. 8. januar flyttet de inn i nye lokaler i Hinnatrekanten.

    » Les hele saken

    Elevarbeid Hetland VGS

    Publisert 20.02.2018 - 17:33

    Full fart i Jåttåhallen

    Det er fredagskveld og ungdommer heier og jubler i Jåttåhallen. Det lukter svette, støynivået er høyt og en gjeng med jenter løper rundt og roper tikken.

    » Les hele saken

    Elevarbeid Hetland VGS

    Publisert 20.02.2018 - 17:25

    Skoleutbygging lagt på is

    Etter at prognosene for elevtallsøkningen ble endret i 2016, har politikerne kommet fram til at Jåtten skole ikke blir utvidet før tidligst 2022.

    » Les hele saken