Tips oss: Send e-post til Send e-post hinnavis@gmail.com
Publisert 21.02.2015

img_1329 - kopi2.jpg

Helseferie til Tenerife

Hinnapar om sol og varme på vinterstid

Mens stormen «Nina» herjet som verst her hjemme midtveis i januar, kunne Asbjørg og Axel nyte to solfylte, varme uker i Los Cristianos.

Planen ble lagt mange måneder før avreise, og det primære var en bursdagsfeiring. Og når turen først går sydover, så hvorfor ikke kombinere med helse og velvære?

Hotel Mar-y-Sol (sjø og sol)

På 'helsereiser.no' fant vi et fristende hotell/kursted sør på Tenerife. Som førstegangsreisende til Kanariøyene var jeg skeptisk til å sitte hele seks timer på flyet, men det gikk over all forventning. På flyplassen, Tenerife Sur, ble vi hentet av en shuttlebuss fra hotellet, og som eneste ankomne fra Stavanger ble vi kjørt til døren, så å si.

Førsteinntrykket var meget bra, og vi ble eskortert til vår «suite», hvor vi installerte oss. Hotellet var ikke bygd i vanlig blokk, men i koselige 3-4 etasjers fløyer rundt bassengområdet. Dermed fikk alle gjestene grei og lett adkomst til dette - som sto i forbindelse med spisesal, terapi- og treningssenter.

Trening og velvære

Med betalt frokost og middag hadde vi hele dagen til rådighet. Og her var det mye på menyen. Det store bassenget - med vannfall og trykklufts bobler - holdt omtrent 32 grader, så her var det bare å gi seg hen til vannets nytelse. Hver dag var det felles bassengtrening - med inspirerende instruktører. Og det var ei god økt! Ja, du kunne til og med ta deg et dykkerkurs om du ønsket - selv om bassenget bare var 130 cm dypt.

Utenom det store bassenget fantes det et mindre basseng uten oppvarming, samt et barnebasseng. Vi prøvde oss i det kalde vannet, og det ble med den ene gangen på under minuttet (brrrr...). I Teralava - fysioavdelingen - kunne vi velge blant mange former for terapi. Menyen her var priset, og det satte en viss begrensning, men du verden for en nytelse å bli knadd på de vanskelige punktene.

Mat og underholdning

Frokost- og middagsbuffetene besto av alskens sunne og vanlige retter av høy kvalitet. Kelnerne var både språkkyndige og servile, og alle som trengte assistanse, fikk det. I tillegg var to kundekonsulenter fra hotellets HR-avdeling i matsalen i frokosttiden, og de tok seg tid til å snakke med gjestene etter tur og behov.

Hver kveld var det underholdning av forskjellig slag, og det var tilgang til å drive med spill og hobbyer hele dagen (sjakk, biljard osv.).

Hjelpemidler og instruktør

I nabobygget befant det seg et søsterfirma, LeRo, som både hadde rullende og ikke rullende hjelpemidler til utleie og utlån. Selv valgte jeg en elektrisk scooter - Mowgli - som viste seg å være midt i blinken for eget vedkommende etter som Tenerife er nokså kupert.

Rundt bassenget var det lite landskap av solsenger, kafeteria og instruktører. Mellom kl. 9 og 18 var det badevakt til stede, som også hjalp de multihandicappede med å komme seg uti - og opp av bassenget.

Renhold og vedlikehold

Vi var særdeles fornøyd og imponert av det daglige stell av rommene våre (allrom, soverom, bad/wc og altan). Rene håndklær og oppredde senger hver dag var avslappende luksus. Et stadig pågående vedlikeholdsarbeid sysselsatte en stab av fagfolk. Vi ringte og ba om service på TV'en, og hadde ikke lagt på røret før servicemannen ringte på. Alle fellesarealene inkl. bassengene var så rene til enhver tid at jeg kan ikke se at Disneyland ville hatt bedre forhold å varte opp med (og der var det ryddig!).

Los Cristianos - fasiliteter

Hele byen er tilrettelagt for rullestolbrukere og handikappede. Ingen fortauskanter, trapper eller sandstrender satte stopper for adkomst. Byen lever av turister, og det lot til å være svært mange med bevegelsesvansker som kom hit. Foruten all verdens shoppingmuligheter, var det et imponerende utvalg av restauranter.

En del av motivasjonen for vår tur var å feire en «rund» bursdag, og etter gode råd fra kundekonsulenten, Vera, valgte vi La Fresquera i sentrum av Playa de las Américas, som viste seg å være helt fantastisk. God feiring for en stor dag.

Omgivelser og veistandard

Det var sightseeingstilbud i fleng, og vi vurderte dem. Men vi var så heldige at en bekjent av jubilanten har leilighet i nabobyen, Adeje. De kom ned en «snarvisitt» fra Østlandet og inviterte oss både på rundtur på øya og besøk i leiligheten. Trafikken var ikke tett, men hurtig. Standarden på veiene var imponerende god, og omgivelsene stort sett flotte. Bananplantasjer var det mange av.

Været og temperaturen

Hotellet hadde akkurat åpnet etter juleferien, og pynten hang fremme til Helligtrekongers fest, som det gjøres stor stas på - med opptog, drakter og fyrverkeri. Med oss kom sol og varme, kan vi vel si. Vi landet i +24 grader, og det holdt seg mellom 20 og 24 grader begge ukene vi var der. Så vi fikk en behagelig brunfarge på våre vinterbleke kropper.

Så bar det hjemover igjen ... Vi erfarte at mens de hjemme slet seg gjennom «Ninas» herjinger, kunne vi nyte solen og varmen til det fulle. Effekten av dette er det vanskelig å måle, men at vi vil ha glede av oppholdet i lang tid, er hevet over enhver tvil - minnene enda lenger.

Hit drar vi gjerne igjen.

Prisvinnende konsept

I januar 2012 var Mar-y-Sol det første hotellet på Kanariøyene som ble sertifisert av Aenor - den spanske stats «Veritas» - for sikker tilgjengelighet uavhengig av alder eller mobilitet.

Hotellet ble også tildelt «Telefónica Ability Award for Accessibility» tidligere i år. Den prestisjetunge prisen ble tildelt på en gallaseremoni 12. januar 2015 i Madrid.  Administrerende direktør Hans-Joachim Fischer mottok personlig prisen av den spanske dronningen, Letizia Ortiz.

Denne utmerkelsen er en anerkjennelse til bedrifter og offentlige institusjoner som arbeider for tilgjengelighet og integrasjon på engasjerende og innovativ måte.  Prisen er derfor et kvalitetsstempel, og sertifiserer arbeidet til de ulike selskapene rettet mot funksjonshemmede.  Mar-y-Sol fikk prisen for den eksemplariske barrierefrie infrastruktur i hele hotellkomplekset. 

Denne offentlige anerkjennelsen er stor motivasjon for alle til å fortsette å arbeide for å sikre velvære for gjestene. Av 53 finalister ved utvelgelsen, var Mar-y-Sol blant de 10 vinnerne!

http://www.marysol.org

Tekst: Axel Helgeland Leversen

Foto: Asbjørg U. Haraldsen