Tips oss: Send e-post til Send e-post hinnavis@gmail.com

Elevarbeid Hetland VGS

Print Tips en venn
Av Admin Hinnavis 14.05.2017 kl. 14:05

    Ny frisk i Jåttåvågen

    Ved første øyekast kan Jåttåvågen sikkert arte seg som betongkledd med logoer fra olje og finans. 

    Kristin Øritsland hos Linus leker er klar til å ta i mot nye kunder.

    Biler ruller inn og ut av parkeringshuset under Stadionparken, og det er i det hele tatt lite som minner om et ungt og urbant miljø av den sorten man nå finner på deler av Storhaug. Dette kan komme til å endre seg.

    Jåttå

    «Da vi planla Gauselengen var det i den moderne stilen, ingen rene linjer, veldig organisk, og med ubehandlet tre som skal grånes over tid. Det appellerer nok mer til unge enn til eldre», sier Elisabeth Helliesen, leder for boligsalg hos Bate bolig- byggelag.

    Gauselengen borettslag, like overfor Jåttåvågen, ble tegnet av Magnus Lindseth fra Arkipartner. Han er kjent for utradisjonelle løsninger, noe som ser ut til å tiltrekke unge kjøpere. Et prosjekt som dette kan påvirke demografien i om- rådet.

    «Vi ser jo gjerne at de som går for litt spesielle hus er litt spesielle sånn sett, gründere eller litt kreative», sier Helliesen.

    Også nærheten til jernbanestasjonen var viktig i planleggingen av borettslaget.

    «Litt av vår hovedtanke med dette var jo at det ligger ved jernbanen, og at du ikke må ha bil, og det er det ere unge enn eldre som synes er ok», legger Helgesen til.

    Ny næring

    «Vi har jo ikke planlagt dette som at nå skal vi befolke Hinna med unge voksne, men det vil nok appellere mer til dem, og ringvirkningene kan jo godt være at næringsvirksomheten vokser», sier Helliesen.

    Prosjekter med uvanlige boliger rettet mot unge boligkjøpere har på Storhaug vist seg å gi området et oppsving, med etableringer av nye kafeer, butikker og kulturtilbud.

    Senterleder for Stadionparken, Inger Egeland, er klar til å ta i mot de nyinnyttede: «Dersom  flere unge voksne etablerer seg i Hinna bydel, vil vi forsøke å tilrettelegge handelen så godt vi kan for denne gruppa, både i form av møtesteder og butikkmiks.»

    Allerede har virksomheter som er populære blant unge voksne etablert seg i Jåttåvågen; både Ostehuset og Sabi Sushi har åpnet dørene her i løpet av de siste årene.

    Flest eldre

    I følge Stavanger kommunes levekårsundersøkelse er det få unge som bor på Jåttå nå. Dette kan komme til å endre seg i takt med boligbyggingen.

    Dersom det kommer ere boliger som appellerer til unge voksne, vil gjerne flere unge flytte dit. Senterleder Egeland synes allerede hun kan merke forandringer.

    «Jeg synes Hinna er urban og spennende med moderne arkitektur og skatere i gaten. Hinna Park er et område i utvikling og vil legge til rette for ere aldersgrupper med tanke på tilbud innen handel, kafe- og uteliv.»

    Stadig utvikling

    Linus leker, som selger leker og barneklær som i stor grad er laget av naturmaterialer, er en av butikkene som står klare til å ta i mot den nye typen kunde en ser for seg vil komme.

    «Jeg føler at stigningen egentlig har vært ganske jevn, men det har jo steget litt. De bygger jo stadig vekk, og det har vært et populært område i mange år,» sier daglig leder Kristin Øritsland.

    «Hinna Park er en ny bydel som må  finne sin identitet og med en miks av bolig, næring, handel, restauranter og andre aktiviteter vil dette gi aktivitet hele døgnet», sier senterleder Egeland. 

     

    Tekst og foto: Thea Finnesand Sørskår.